<---pLaYaR.-.iDuP--->

<---pLaYaR.-.iDuP--->

Friday, January 13, 2012

<---Muhasabah Diri--->

Siapakah orang yang sibuk ?
Orang yang sibuk adalah orang yang suka melambatkan waktu solatnya seolah-olah dia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman AS.

Siapakah orang yang miskin ?
Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada dan sentiasa mengumpulkan harta.

Siapakah orang yang rugi ?
Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk beribadah dan melakukan amal-amal kebaikan.

Siapakah orang yang tertipu ?
Orang yang tertipu adalah mereka yang menyangka akan membawa nikmat dunia ke alam kuburnya, atau mereka yang merasa hidup cuma di alam dunia saja. Setiap nikmat serta anugerah Allah tidak mampu mendekatkan dirinya kepada Ilahi, malah dia lupa dan lalai untuk bersyukur.

Siapakah orang yang sengsara ?
Orang yang sengsara ialah orang yang iri hati dan dengki terhadap nikmat saudaranya. Setiap kali melihat orang lain senang dengan anugerah Allah, dia semakin sempit hatinya kerana ketidakpuasan jiwa.

Siapakah orang yang bangkrap ?
Orang yang bangkrap adalah orang yang pahala amal solehnya habis untuk menutupi keburukan akhlaknya kepada sesama manusia.

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit ?
Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati tidak membawa amal-amal kebaikan lalu kuburnya menghimpitnya.

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas ?
Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati membawa amal-amal kebaikan di mana kuburnya akan diperluaskan sejauh mata memandang.

Siapakah orang yang paling cantik ?
Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang paling baik.

Siapakah orang yang manis senyumanya ?
Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpa musibah lalu dia berkata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambil berkata, "Ya Rabb, Aku redha dengan ketentuan-Mu ini”, sambil mengukir senyuman.

Siapakah orang yang memiliki mata paling indah ?
Orang yang memiliki mata terindah adalah mata yang banyak menangis kerana Tuhannya. Mereka takut akan dosa dan azab siksa-Nya, mereka mengharap belai kasih dan maaf-Nya, dan mereka cinta dan rindu untuk berjumpa dengan-Nya.

Siapakah orang yang kaya ?
Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.

Siapakah orang yang mempunyai akal ?
Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelak kerana telah menggunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari siksa neraka.

Siapakah orang yang bahagia ?
Orang yang bahagia adalah mereka yang tidur di malam hari dengan tidak membawa beban dalam hatinya. Mereka memaafkan kejahilan / kesalahan saudaranya dan melapangkan urusan sesamanya.


Saudaraku.......
Luangkan waktu sekejap untuk bertafakur dan merenung sebelum tidur mengakhiri hari.
Selamat bermuhasabah diri..

No comments:

Post a Comment