<---pLaYaR.-.iDuP--->

<---pLaYaR.-.iDuP--->

Tuesday, January 24, 2012

Rindu Itu Anugerah Allah

"Rindu itu adalah anugerah dari Allah..
Insan yang berhati nurani, punyai rasa rindu.."

Tiba-tiba aku teringat lirik lagu Hijjaz - Rindu ni.. Sebab memang aku sedang merindui beberapa individu yg sangat memberi kesan dalam hidup aku..

Aku rindukan mak ayah aku.. Dh lama aku tak jenguk diorang kt kampung.. Walaupun 3 hari sekali aku akan call mak ayah aku, tp aku tetap rindukan diorang.. Rindu nk tngok wajah lembut diorang, nk dengar nasihat diorang, kena marah ngan diorang, kena rotan ngan diorang, rindu nk kena suruh itu ini & larang itu ini, dsb.. Sementara aku masih memiliki diorang, sepatutnyalah aku selalu berdampingan ngan diorang kn? Tambah2 plak mak kandung hanya satu ni jer kt dunia, ayah pun satu ni jer kt dunia.. Diorang xkan sama ngan mak ayah lain kalau kita ada pengganti diorang sekalipun..

Aku rindukan abang aku.. Walaupun dia abang & aku adik, aku jenis tak peduli.. Kalau aku rasa nak langgar, aku langgar jer.. Mulut laser beliau jarang aku hiraukan.. Mak cakap, mungkin sbb aku keras hati & hati kering kot.. Walau sekeras mana pun hati aku, ada jugak beberapa nasihat abang yg aku masih ingat, pegang & jadikan prinsip hidup aku sampai sekarang.. Beliau salah seorang mentor aku dalam diam2..

Aku rindukan adik-adik aku.. adik-adik aku bermacam ragam.. ada yg baik, ada yg nakal, ada yg suka mak-up, ada yg itu ini, dsb.. aku tetap sayangkan diorang walau apa pun yg diorang pernah lakukan pada aku termasuk mengherdik aku, tak hormat pada aku, tak tolong aku ketika aku sangat2 perlukan bantuan, dsb.. tapi aku tak simpan dendam atau marah terhadap adik-adik aku.. "diorang kan adik? so fikiran pun mesti tak matang lagi".. ni laaa antara ayat yg aku guna utk redakan kemarahan aku terhadap diorang..

Aku rindukan buah hati aku.. beliau jauh di sana, aku plak di sini setia jer menunggu bilakah akan tiba masanya utk kami disatukan dengan cara yg sah.. aku harap family aku dapat terima beliau dengan hati terbuka, senang & selesa sepertimana family dia menerima aku dengan selesa, gembira & "high-expectation".. aku perlu tunjukkan pada family aku & family beliau yg aku bukan main-main dalam perancangan mendirikan rumahtangga..

kadangkala aku rindukan kawan2 sekolah lama aku.. terasa ingin contact & jmpa diorang balik walaupun mungkin bkn masa reunion ramai2, tp cukuplah kalau aku dapat jmpa diorg, sembang2 skit, dsb.. at least ada sedikit masa yg aku perlu luangkan utk kawan2 walaupun hakikatnya kitorang dh sangat2 lama terpisah..

2 comments:

  1. rindu itu mengajar kita erti kesabaran..jadi bersabarlah,,rindu itu mmg anugerah,slagi mane kita dapat mengatasi rindu itu dengan bersabar dan kuat,,inAllah..Allah akan tlg permudahkan segala urusan kita..mengadulah pada Dia,,sayang...

    ReplyDelete
  2. insyaAllah.. trima kasih atas tazkirah tu, honey ;)

    ReplyDelete