<---pLaYaR.-.iDuP--->

<---pLaYaR.-.iDuP--->

Wednesday, June 15, 2011

...masa depan yg tidak diketahui...

Aku selalu terfikir ttg masa depan.. "Apa aku akan jadi lepas ni", "apa aku akan keja lepas habis degree kat UKM nanti", "camna kehidupan aku lps habis belajar nanti", "apa aku boleh buat sementara nak dapat keje tetap nanti", "bila aku nak kawin", dan macam2 lagi laaa..

Di zaman serba canggih dan moden ni, kehidupan sangat mencabar.. kerja bukan senang nk dapat w/pun ada segulung ijazah atau diploma atau sijil.. kebelakangan ni nk dapat keja sangat brgantung pd "kabel".. ada baiknya kewujudan "kabel" camtu & ada kekurangannya.. kdg2 sbb "kabel" laaa boss dpt lorg yg lbih bagus sbb ada org yg knal ngan org yg akan masuk keje tu.. kdg2 sbb kabel jgk laaa pekerja baru tu jd malas nk keje sbb bukan minat dia & bukan bidang dia.. apa2 pun, hidup ni bergantung pd usaha kita laaa, tak dinafikan jgk Qada Qadar Allah SWT..

Aku ada terfikir jugak lps habis degree kt UKM ni, aku nk buat keja sendiri.. ada cadangan dari dalam hati aku setelah tngok rmai yg brjaya dlm bidang2 tu w/pun x ramai yg ceburi pilihan tu sebenarnya.. penternakan, pertanian, jualan & perkhidmatan adalah antara yg aku fikirkan... tp aku x terfikir utk bkerja di bawah orang.. tp kdg2 perlu jgk utk bkerja d bawah org trlebih dhulu utk mncari pngalaman, mncari tapak utk brpijak lbih kukuh & mndalami selok-belok sesuatu tu.. bukankah dalam al-Quran pn ada sebut "bertanyalah pada orang yg pakar di bidangnya sekiranya kamu tidak mengetahui"??

Setiap bisnes ada modalnya yg trsendiri, samada modal insan, modal kewangan, modal ilmu atau modal pengalaman.. tp klu digabungkan semuanya dalam 1 diri, insyaAllah akan jadi lebih baik.. dlm diri aku, aku rasa yg aku ada cumalah modal ilmu.. modal pengalaman tu aku perlu cari sebelum aku jejak kaki ke alam bisnes.. modal kewangan plak, kena laaa guna FAMA (father and mama) dulu atau adik bradik dulu sblm buat yg lbih besar.. modal insan tu lpas dh sdikit maju, baru laaa aku cari kot.. org2 muda ada cakap "pelan-pelan kayuh laaaa"..

Dalam otak aku, pernah bercadang nk buat ternakan ikan keli, ternak kambing, ternak lembu, ternak arnab dan ternak puyuh.. klu pertanian plak, otak aku pernah trfikir nk buat penanaman cendawan, tanaman serai, halia, cili dan buah naga.. dari segi perkhidmatan, aku ada teringin nk buat perkhidmatan sewa kereta atau kelas Bahasa Arab utk dewasa dan kanak2.. dari segi jualan tu rasa nk jd stokis pn ada, nk buat jualan barang2 komputer & servis pn ada, nk buat penghantaran barang2 jualan makanan @ minuman packet ke kedai2 pn ada..

Tapi ntah laaa yg mana 1 aku nk pilih.. aku perlu buat keputusan yg bijak.. terus terang aku cakap, aku x harapkan keje yg gunakan sijil aku (SPM, diploma & ijazah) sebagai ukuran.. klu dapat tu, alhamdulillah sgt2 laaa, terjamin skit masa depan anak cucu aku.. klu nk brcakap ttg risiko, apa2 keje pn ada risiko, perlukan perlukan pengorbanan kn? so ingat ayat ni, "BUKAN SENANG MAU SENANG, BUKAN SUSAH MAU SUSAH"..

No comments:

Post a Comment