<---pLaYaR.-.iDuP--->

<---pLaYaR.-.iDuP--->

Saturday, June 25, 2011

...alhamdulillah & masha-Allah...

Aku x pasti sebenarnya nk gunakan mana satu ayat di atas tentang perasaan aku.. aku terkejut ngan berita yg aku dpt hari khamis baru2 ni (23/06/2011) dari boss aku.. perasaan gembira pn ada, perasaan sedih pn ada, perasaan mcm2 laaa..

Bendanya simple jer.. sbb boss bahagian aku (bahagian PBT = Pusat Bahasa Terengganu, di bawah seliaan PPAT = Perbadanan Perpustakaan Awam Terengganu) cakap kitorang (aku & kawan aku, Hakim) kena buat kursus Bahasa Arab utk staff PPAT yg sebelum ni kitorang pernah buat tu, dlm 4 sessi.. padahal dlm kertas kerja yg kitorang submit kt bahagian pentadbiran & pengurusan (admin) PPAT sblum ni, cuma 3 sessi jer.. boss aku cakap kitorang kena buat 4 sessi atas permintaan ramai utk belajar Bahasa Arab di kalangan staff PPAT..

So aku terkejut.. x sangka plak ada request.. aku ingatkan xder org minat blajar Bahasa Arab ni.. maklum laaa, blajar ttg bahasa ni rumit & susah skit.. ia membosankan bagi sesetengah orang.. lagipun ia perlukan ketekunan.. tmbahan lak apa gunanya Bahasa Arab bg org yg dh berjawatan tetap kn?

Tak sangka rupa2nya ada jgk org yg brminat.. mgkn sbb kawan2 yg dh blajar tu citer kt org lain yg Bahasa Arab tu best, x susah & rilex jer kursus yg kitorang handle tu.. ya, aku x nafikan belajar Bahasa Arab memang susah.. tp klu pandai teknik dia, kena cara dia, tahu cmne nk amik hati pelajar2, insyaAllah ianya akan jd mudah.. stakat ni alhamdulillah pelajar2 yg kitorang dh penah ajar Bahasa Arab sebelum ni, diorang teringin nk blajar Bahasa Arab lg.. ni aku tahu dr borang2 soal selidik yg PBT & admin PPAT edarkan pd diorang..

So ayat2 kt tajuk tu, aku x tahu nk guna yg mana 1.. Alhamdulillah sbb ada sokongan penyertaan dr staff2 & Alhamdulillah sbb x sangka ada ramai yg brminat ngan Bahasa Arab & cara kami handle kursus tu.. Masha-Allah sbb dpt bayangkan keletihan yg bakal kami hadapi utk handle 1 lg kursus tambahan & Masha-Allah sbb sedih x dpt buat kursus pemantapan Bahasa Arab utk pelajar2 sek ren & sek men..

Tp perasaan aku skrg lebih kpd ALHAMDULILLAH laaa.. bangga dpt memperkenalkan Bahasa Arab kepada org2 yg x tahu Bahasa Arab.. kepada yg dh tahu Bahasa Arab, akan wujud keinginan utk mendalami lg Bahasa Arab memandangkan ianya mudah & selalu kita sebagai org Islam gunakan dlm solat, doa, ngaji Quran, dsb.. aku seronok, happy sangat2 dapat memartabatkan Bahasa Arab, dapat membanggakan UKM, dapat membanggakan mak ayah aku, dapat membanggakan tempat aku praktikal (PBT & PPAT).. happy sangat2 dapat menyampaikan ilmu aku pd org yg sepatutnya & dapat memperbanyakkan pahala aku utk bekalan hari Akhirat nanti..

Ingatkah anda Hadis Nabi SAW yang seumpama begini : "Apabila mati seseorang anak Adam itu, akan terputuslah segala amalannya kecuali 3 perkara, anak soleh yg mendoakannya, ilmu bermanfaat yg disampaikannya & sedekah jariah yg dilakukannya semasa hidup"..

No comments:

Post a Comment