<---pLaYaR.-.iDuP--->

<---pLaYaR.-.iDuP--->

Tuesday, February 21, 2012

**Jadual Tahun 3 Semester 2 Sesi 2011/2012**

Pada 20/02/2012, bermulalah semester baru, iaitu semester ke-2 bagi sesi 2011/2012. Sedar tak sedar, sekarang aku dh nk tamat pengajian kt UKM ni.. Sekarang ni aku dalam Tahun 3, semester 2.. Atau senang cakap, semester 6.. Ni laaa final year aku, last semester aku, insyaAllah..

Bagi mahasiswa/i tahun akhir di kebanyakan universiti di dunia ni, mereka dikehendaki menyiapkan latihan ilmiah samada dalam bentuk kajian lapangan, kajian perpustakaan, kajian makmal atau merekabentuk sesuatu.. Dalam bidang pengajian aku ni, aku kena siapkan latihan ilmiah dalam bentuk kajian lapangan atau kajian perpustakaan.

Aku lebih sukakan kajian lapangan kerana skopnya sangat luas dan berkaitan perkara semasa. Tajuk latihan ilmiah aku ialah "Wazan-Wazan Fe'el Thulathi Mazid (Kata Akar Bahasa Arab Yang Terdiri Dari 3 Huruf Asal Dan Ditambah Ke Atasnya) : Sejauh Mana Mahasiswa/i Fakulti Pengajian Islam UKM Mengetahui, Menghafal dan Mengaplikasikannya".

Mungkin agak sukar untuk menceritakan tentang apakah yang diperlukan dalam kajian ini, tapi bagi aku, aku sukakan perkara yang berkaitan Nahu Sorof (Grammar/Tatabahasa Arab).. Aku sukakannya kerana ianya unik. Bahasa Arab sangat unik bagi aku. Walaupun begitu, ianya bukan satu bahasa yang sukar untuk dipelajari, difahami dan diaplikasian.

Berbalik kepada tajuk entry ini, aku cuma nak bagitau subjek-subjek yang aku ambil dalam semester ini..

1. BAHASA ARAB LISAN (3 unit/jam kredit) Selasa : 8-10 pg
2. SASTERA ARAB DI ANDALUS (3 unit/jam kredit) Khamis : 10-12 tghr
3. SASTERA ARAB MODEN (3 unit/jam kredit) Khamis : 4-6 ptg
4. LATIHAN ILMIAH (4 unit/jam kredit) Rujuk Penyelia

JUMLAH KESELURUHAN : (13 unit/jam kredit) Seminggu 2 hari belajar


Sangat sedikit nampaknya kn? Tapi sedarlah anda bahawa latihan ilmiah sangatlah memerlukan banyak masa untuk mengkaji, menganalisa data, menulis dan lain-lain.

Mungkin aku perlukan kerja part-time, untuk menampung kos hidup yang semakin meningkat di akhir zaman ini, dan untuk mengelakkan diri aku bergelumang dengan kemalasan serta tiada disiplin diri. Aku akan berusaha mendapatkannya secepat mungkin insyaAllah..


2 comments: