<---pLaYaR.-.iDuP--->

<---pLaYaR.-.iDuP--->

Tuesday, July 19, 2011

...Aku Dah Sampai Bangi...

ALHAMDULILLAH aku dh slamat smpai ke Bangi 18/07/2011 pukul 2pagi.. cerita ttg perjalanan aku skit laaa.. aku naik motor sorang & bawak motor sorang2 dari Kuala Terengganu ke Bangi.. orang panggil "single rider" dan "lone ranger"..

Aku brtolak dr Kuala Terengganu pukul 2ptg (17/07/2011).. smpai di Kemaman, aku makan & rehat2 dlu jap kt umah kawan aku.. mak dia nk sgt jmpa aku, so xnak laaa hampakan harapan mak dia.. bnyk laaa yg mak dia sembang2 ngan aku.. siap mak dia cakap aku tersangat laaa kurus.. last aku jmpa mak dia thn 2007.. so mmg byk gak laaa perubahan yg wujud pd aku skrg ni (2011) berbanding 2007 dulu..

Pukul 8mlm aku bertolak dr Kemaman utk ke KL lps siap buat jama' taqdim solat maghrib & isya.. dari Kemaman, melepasi Cherating dan masuk ke LPT (Lebuhraya Pantai Timur), terus ke Kuantan & Jabor.. aku cadang nak isi minyak kt R&R Kuantan tp rupa2nya atas highway tu xder pn R&R Kuantan.. hahaha..

Motor aku habis minyak atas highway dekat ngan exit Bukit Gambang Resort City.. lps call peronda lebuhraya, diorg ckp lg setengah jam diorg smpai utk bg bantuan.. nasib baik aku duk bawah lampu (sbb dekat dgn exit highway), so xder laaa aku risau sgt.. sepanjang highway tu gelap jer, yg ada lampu cma kt exit highway, R&R dan tol jer..

Jujurnya, aku x takut hantu pn tp aku lbih tkutkan manusia.. tkut diorg rompak aku ker, amik motor aku ker, bunuh ker, aper ker.. susah lak mak bapak aku..

Lepas setengah jam tunggu, alhamdulillah peronda dtg bg bantuan.. isi minyak smpai penuh RM10 dlm tangki motor aku tu.. lps aku byr harga minyak kt diorg, aku pn teruskan prjalanan.. pastu aku stop kt R&R Gambang, beli air 100plus botol besar.. paksa minum kt situ jgk smpai habis, kembung perut aku, hahaha.. bila botool tu dh kosong, aku isi minyk utk spare kalau2 trjadi bnda yg sama lg..

Alhamdulillah lps tu dh x brlaku apa2 spnjg prjalanan, smuanya slamat.. walaupun spanjang prjalanan, kadang2 otak aku terfikir ttg berita malam sebelum tu (16/07/2011), kematian seorang pelajar UiTM dlm perjalanannya bersendirian bawak motor dari Jengka, Pahang utk balik ke kampusnya di KL.. beliau meninggal dunia lps langgar penghadang jalan sebelah kiri, trcampak ke dalam sungai (Sungai Tanglir, Karak) & dihanyutkan arus..

Mgkn beliau mengantuk, mgkn jgk trsalah nmpk jalan sbb highway tu gelap, mgkn jgk dganggu makhluk halus highway karak, mgkn jgk dlanggar lari oleh kndraan lain, mgkn jgk x dpt kawal knderaan bila ditolak oleh angin lori yg tgh laju.. byk lagi kmungkinan2 lain..

Aku risau bnda yg sama brlaku kt aku.. so spanjang prjalanan, aku baca ayat2 suci al-Quran yg aku hafal.. dgn harapan smoga Allah melindungi aku dr segala bahaya dgn berkat ayat2 suci-NYA, d samping tu dpt jgk aku mngulang hafalan aku drpd lupa kn? hehehehe

Akhirnya setelah beberapa jam bawak motor atas highway dgn kelajuan 140 - 180 km/j.. smpailah aku di Bangi ngan selamat.. alhamdulillah.. aku happy sangat2 dpt smpai kt Bangi ni.. dpt jmpa best friend aku, Shamil & Bija.. hehehehe

No comments:

Post a Comment